NIEUWS UIT DE KINDERKERK
Het lijkt ineens alweer een tijd geleden dat het Pasen was, maar in mijn hoofd is het als de dag van gisteren. Wat was het een gezellige dienst met veel kinderen!
We sloten ons project in Jeruzalem af en in de kinderkerkdienst lazen we het verhaal van Pasen, voordat we naar buiten gingen voor ons traditionele eieren zoeken in de tuin. In al die jaren dat ik het nu mag meemaken, valt het me op dat het opvallend vaak mooi weer is op Eerste Paasdag. Ik kan me maar 1 keer heugen dat het regende en dat we dus de eieren binnen moesten verstoppen. Gelukkig konden we ook dit jaar weer lekker naar buiten!
Voorafgaand aan de dienst hebben we de eieren gezamenlijk verstopt in het gras, bij de bomen en in de struiken. Het moeilijkst te vinden ei was dit jaar zelfs gewoon zichtbaar “verstopt” wat nog voor een hoop hilariteit zorgde. Want als hint gaf ik de kinderen mee dat het een groen ei was en –hoe is het mogelijk- de kinderen kwamen steeds weer op de proppen met een nieuw gevonden groen ei dat niet degene was dat ik in het oog had: “oh…nou, er is nóg een groen ei!” Waarop er weer enthousiast verder werd gezocht.
Ook dit jaar waren er kapers op de kust. Vorig jaar vertelde ik al over buurtkinderen, slakjes en zelfs de koster die eerder dan wij eieren hadden gevonden (én verorberd) in de tuin. Dit jaar waren het de kauwtjes die meehielpen zoeken. Nog tijdens het voorlezen van het verhaal kwamen de eerste kwajongens (kwameisjes?) aanzetten en peuzelden ze de eitjes uit hun glimmende papiertjes. Bjarne rende dan snel naar het raam om ze weg te jagen, maar uiteindelijk bleek er toch wel een aantal eieren aan de kauwtjes ten prooi gevallen te zijn.
Dat gaan we dus volgend jaar maar eens anders aanpakken…
In de kerk waren ook eieren verstopt voor de jeugd van vroeger. Na de dienst deelden we -door onze Ingrid gemaakte- snoepzakjes uit en toen kon het zoeken voor de volwassenen beginnen. Een aantal mensen bekende eerlijk al van die chocolade lekkernijen gevonden te hebben en zo tijdens de dienst al wat te snoepen gehad te hebben. Net kauwtjes…
Het mooie weer van Pasen houdt aan en wij kijken als kinderkerk zelfs al vooruit naar de zomer: het overvliegen van alweer twee kinderen die naar de middelbare school gaan na de zomervakantie én het kinderkerkuitje. In onze afgelopen vergadering spoelden de ideeën voor deze evenementen al in golven over de tafel en het voelde op die manier alsof we met onze voeten in het zand en ons hoofd al in de komende zomer zaten. Zó snel gaat het gelukkig nog niet en we hebben nog wel een vergadering nodig om knopen door te hakken en puntjes op de i te zetten. Maar de data hebben we al wel vastgezet. Als u erbij wilt zijn (en dat wilt u natuurlijk!) zet dan vooral 14 juni en 13 september in de agenda; dan wordt er overgevlogen en een uitje gehouden.
Kom vooral ook met Pinksteren naar de kerk, want ook ‘gewone’ zondagen kunnen speciaal zijn met deze kinderkerkleiding!
Met vriendelijke groetjes namens ons allemaal,
Henny







